جک پارکینگی برقی

به طور کلی جک های پارکینگی به دو دسته ریلی و بازویی تقسیم می شوند. به همین دلیل این جک های پارکینگی را به نام جک های بازویی و جک های ریلی نیز می شناسند. جهت توضیح عملکرد این جگ ها ابتدا لازم می دانیم که تفاوت درب های پارکینگی را به صورت کوتاه توضیح دهیم :

1. درب های لولایی

درب های لولایی که متداول ترین درب های پارکینگی می باشند. این درب ها به دو دسته تک لنگه و دو لنگه تقسیم می‌شوند. دربهای دولنگه درب هایی هستند که به دو طرف چپ و راست باز و بسته می شود. در هنگامی که ورودی در باز است، این دو لنگه به طور کامل باز هستند. و زمانی که درب بسته می‌شود، این دو لنگه به حالته بسته قرار می‌گیرد. درب های تک لنگه به درب هایی گفته می‌شود که تنها دارای یک لنگه متحرک چپ یا راست می باشند. تمامی ورودی توسط یک لنگه کنترل می شود.

جک پارکینگی لولایی

یک لنگه و یا دو لنگه بودن درب پارکینگ، بنا به موقعیت پارکینگ و محدودیت هایی که در آن ایجاد می شود، انتخاب می گردد. درب هایی که به صورت تک لنگه باز و بسته می شوند، حداقل محدودیت آمده شد را ایجاد می‌کند. و این امکان را می‌دهند که فضای بیشتری در اختیار قرار بگیرد (زیرا درب فقط در یک جهت وجود دارد و در طرف مقابل چیزی نیست که ایجاد محدودیت و ممانعت از حرکت را بکند.). از جهت دیگر چون دربهای تک لنگه دارای طول و ابعاد بزرگتر و وزن بیشتری نسبت به دو لنگه هستند، حتماً میبایست در انتخاب لولا، آلیاژ فلزی که برای ساخت انتخاب می شود و طراحی درب دقت شود. زیرا تراز نبودن درب باعث بد بسته شدن آن به صورت برقی و چه به صورت دستی می شود. لذا چون درب های تک لنگه دارای پیچیدگی‌های زیادی هستند، قبل از ساخت آن نیاز به مشاوره و دقت می باشد. که شرکت دورال آمادگی کامل جهت ساخت، مشاوره و برقی کردن آن را دارد. با ما تماس بگیرید : 02155449410

2. دربهای ریلی

در برخی از ساختمان ها به خاطر وجود محدودیت در دو طرف ورودی برای آمد و شد از دربهای ریلی استفاده می شود. این درب ها به صورت کشویی به یکی از طرفین حرکت کرده و روی دیوار کناری قرار می گیرد و امکان آمده شد را ایجاد می‌کند.

 

جک ریلی پارکینگی
این تصویر درب پارکینگی ریلی است.

در مکان هایی که از طرفین دارای محدودیت می‌باشیم (درب ورودی پارکینگ ما از دیوار کناری بیشتر است)؛ به ناچار مجبوریم از دو لنگه درب ریلی استفاده کنیم. که یکی به چپ و دیگری به راست باز شود در این مواقع از دو جک ریلی برای باز و بسته شدن ورودی استفاده می شود.

انواع جک های بازویی پارکینیگی :

جک های بازویی به سه دسته کلی تقسیم می شوند :

1. جک های بازویی الکترومکانیکی

این جک ها دارای دو نوع AC و DC می باشند. در نوع AC آن مستقیم به برق شهری وصل می شود. ولی در نوع DC جریان آن ۲۴ ولت بوده و می توان از باتری نیز استفاده نمود. لازم به ذکر است که جک های DC همانند جک های AC به برق مستقیم شهری نصب می‌شود. و ترانس موجود در مدار جک برق ۲۲۰ ولت شهری را به ۲۴ ولت تبدیل می نماید. در نتیجه جک های الکترومکانیکی را در زمانی که برق ساختمان وصل می باشد، به راحتی جابجا می گردند و در زمان هایی که برق قطع می‌شود می‌توانند از نیروی باتری استفاده کند.

بالاترین مزیت جک های DC اين می باشد که در مکان هایی که تردد بالاست، به خاطر جریان ۲۴ ولت هیچگاه الکتروموتور آن داغ نمی کند. که این خود موجب طول عمر بالای آن می شود.

به طور کلی جک های الکترومکانیکی دارای یک الکتروموتور می باشند. که جریان برق در آنها موجب چرخش چرخ دنده های جک و در نتیجه حرکت سیلندر آن به سمت جلو و عقب می شود. هرچه الکتروموتور های موجود در جک دارای سیم پیچ بیشتر و بالاتر باشند قدرت آن بیشتر است. در نتیجه توانایی جابجایی درب های سنگین تری را خواهند داشت. از این جک ها برای درب ها با وزن حداقل ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم و طول در ۸۰ سانتی متر تا سه و نیم متر برای هر لنگه می توان استفاده نمود.

نکته 1: برخی از درب های پارکینگی به گونه ای می باشند که برای آمد و شد نفرات ساختمان نیز از همان در استفاده می گردد. لذا می بایست در به گونه‌ای برقی گردد که هم اجازه باز و بسته شدن دستی درب به نفرات داده شود. و هم در زمانی که دکمه ریموت درب زده می شود درب به صورت خودکار باز و بسته گردد. این مکانیزم در جک های الکترومکانیکی قابل اجرا می باشد.  شرکت دورال آمادگی مشاوره و طراحی این گونه درب ها را به مشتریان خود دارد : 02155449410

نکته 2: درب های الکترومکانیکی دارای کلید خلاص کن می باشد. و در زمان هایی که برق قطع است یا به هر دلیلی جک کار نمی کند، شما می توانید از آچار مخصوص آن برای خلاص کردن جک های الکترو مکانیکی استفاده نمایید.

نکته 3: جکهای الکترومکانیکی، به خاطر درگیری همیشه چرخ دنده ها با یکدیگر در زمانی که کلید خلاص کن آن وصل می باشد، تحت هیچ عنوان قابل حرکت دادن توسط دست نمی باشد. لذا در بیشتر مواقع از قفل میانی برای آن استفاده نمی شود. که این موضوع غلط است. زیرا هر جک الکترومکانیکی دارای چرخ دنده با مقاومت محدود می باشد. و اگر فشار بیش از مقاومت آن وارد شود چرخ دنده های آن شکسته و در باز می شود توصیه می شود در هنگام بستن جک های بازویی حتماً از قفل های میانی کله گاوی خصوصاً برای درب های تک لنگه استفاده شود. این قفل ها باعث می‌شود که لنگه درب ها در تک لنگه با دیوار کناری ثابت و در دو لنگه دو لت متحرک با یکدیگر به طور کامل وصل شود. که باعث بالا رفتن امنیت ورودی ساختمان گردند.

2. جک های بازوی هیدرولیکی

جک های بازویی هیدرولیکی که ظاهری شبیه به جک های الکترومکانیکی دارند. با این تفاوت که به جای سیستم الکترومکانیکی و وجود الکتروموتور از پمپ های هیدرولیکی (روغنی) در آن استفاده شده است. که وظیفه باز و بسته شدن جک توسط پمپ روغن که در جک وجود دارد انجام می شود.

نکته 1 : جک های هیدرولیکی برای ورودی های با تردد نامحدود و لنگه درب هایی با وزن بسیار بالا (بیشتر از ۵۰۰ کیلوگرم) بهترین انتخاب هستند. زیرا در آنها هیچگونه سیم پیچ و قطعاتی که جریان برق در آن موجب داغ کردن آن شود وجود ندارد. خوردگی و سایش در آن به حداقل می رسد، که این خود موجب طول عمر بسیار بالای جک خواهد شد.

نکته 2 : در جک های هیدرولیکی بعد از قطع برق توسط مدار فشار روغن از روی بازوها برداشته می‌شود. لذا بستن قفل میانی (برقی) برای درب هایی با جک هیدرولیکی بسیار ضروری است. زیرا بعد از قطع جریان برق در به صورت دستی قابل باز و بسته شدن است.

نکته 3 : فشار روغن در جک های هیدرولیکی بر اثر تردد بالا و گرم و سرد شدن هوا کم و زیاد می شود. که این موضوع باعث می گردد در فصول مختلف سال در یا بسته نشود و یا محکم و با فشار بسته گردد. در این زمان نیاز است که فشار روغن درون جک تنظیم گردد. لذا جک های هیدرولیکی پارکینگی نیاز به سرویس و خدمات در طی سال دارند.

نکته 4 : جک های هیدرولیکی پارکینگی دارای قیمت بسیار بالاتری نسبت به جک های الکترومکانیکی هستند. که این خود یکی از معایب اصلی آن می باشد.

جک های پنوماتیکی

جک های پنوماتیکی پارکینگی همانند جک های هیدرولیکی می باشند. با این تفاوت که به جای روغن در آنها از فشار باد استفاده می شود.

این جکها که جزو اولین جکهای برقی بازویی می باشند، به خاطر اینکه جای بیشتری (به خاطر وجود کمپرسور باد) اشغال می‌کنند. در موقع باز و بسته شدن دارای صدای باد و ظاهری ساده میباشند، کمتر استفاده شده و دیگر در بازار به صورت جک کامل پنوماتیک یافت نمی شوند.

اسکرول به بالا