متعلقات نصب کرکره

دسترسی: موجود در انبار

سنجش

متعلقات نصب کرکره

متعلقات نصب کرکره جدای تیغه کرکره، موتور کرکره، ریموت و رسیور، چشمی فلاشر یو پی اس که به صورت کامل توضیح داده شد

به یکسری قطعات دیگر نیز نیازمندیم که در زیر اشاره خواهیم کرد

 

متعلقات کرکره:

  1. صفحه پلیت
  2. یاتاقان
  3. اندکپ
  4. لوله فلزی
  5. ارتالون
  6. جاقفلی
  7. کاور

 

باید توجه نمود هر کدام از این متعقات دارای رده بندی کیفیت بالا و پایین میباشند

صفحه پلیت:

صفحه پلیت موتور توبولار قطعه ای میباشد که در قسمت بالای کرکره در دو طرف جوش داده میشود

و وظیقه اصلی این صفحه نگه داشتن وزن لوله و تیغه و موتور میباشد

به طور کلی این صفحه وظیفه تحمل وزن کرکره را دارد برای همین باید از صفحه پلیت با ضخامت بالا استفاده شود

متاسفانه دیده میشود برخی از تولید کنندگان یا نصابان صفحه برای ارزان تر شدن قیمت تمام شده شروع به تولید صفحه پلیت های با ضخامت پایین میکنند

که این صفحه در گذر زمان تغییر حالت داده و باعث تغییر حالت رل کرکره میشود

برای همین توصیه میشود از ورق های با ضخامت ۲٫۱۵ میل تا ۳٫۵ استفاده شود

صفحه پلیت در دو مدل تخت و لبه خم عرضه میگردد

برای موتور های توبولار صنعتی از صفحه های صنعتی که دارای ابعاد بزرگتری هستند استفاده میشود

چون توبولار صنعتی سری ۱۱ دارد پس باید صفحه پلیت حتما صنعتی باشد

 

یاتاقان:

یاتاقان موتور توبولار قطعه ایست که بر روی یک طرف صفحه پلیت نصب میشود

باید یاتاقان را بر روی صفحه پلیت پیچ کرد. یاتاقان دارای محوری گردان میباشد

و با میله ای به نام اندکپ که داخل محور گردان یاتاقان قرار میگیرد مکانیزم گردش کرکره آماده میشود

هر طرف لوله که موتور توبولار نصب میگردد در طرف مقابل اندکپ و یاتاقان وظیفه گردش لوله و کرکره را دارند

پس انتخاب یک یاتاقان مناسب جهت عملکرد بیصدا و روان کرکره بسیار حائز اهمیت است

بیشترین یاتاقان مصرفی در بازار به دو نوع ۲۰۴ برای لوله ۸ و ۲۰۵ برای لوله ۱۱ تقسیم بندی میشود

یاتاقان ۲۰۴ برای موتورهای توبولار معمولی و یاتاقان ۲۰۵ برای موتور های توبولار صنعتی استفاده میشود

متاسفانه دیده شده برخی تولید کنندگان اقدام به طراحی یاتاقان هایی کرده اند که گریس و آچار خور نمیباشد

این مدل یاتاقان ها به صورت خشک کارکرده و شکننده میباشند

بهتر است از یاتاقان مناسب جهت نصب کرکره استفاده کنیم

 

 

اندکپ:

اندکپ کرکره به دو شکل فلزی و پلاستیکی میباشد

اندکپ فلزی:

در نوع فلزی اندکپ از یک لوله حدودا ۲۰ الی ۲۵ سانت به قطر ۲ سانت و یک صفحه کفی که به میله جوش خورده اند تشکیل شده است

بیشترین استفاده از اندکپ فلزی در مدل های ۲۰۴ و ۲۰۵ میباشد که هر کدام از این دو مدل باز به دو دسته بندی زیر عرضه میگردند

  1. اندکپ فلزی پولکی
  2. اندکپ فلزی گوشتکوبی

 

تفاوت اندکپ فلزی پولکی و اندکپ فلزی گوشتکوبی در تغییر پولک به استوانه فلزی میباشد که درون لوله افتاده

و نقش اصلی این استوانه جایگیری بهتر اندکپ درون لوله فلزی میباشد که به صورت جوش اتصال مستحکم میشود

بعد از نصب صفحه و بستن یاتاقان باید اندکپ فلزی را درون لوله کنیم و لوله متحرک داخل یاتاقان وارد میشود

از آنجایی که یاتاقان به صفحه مستحکم شده است لوله به راحتی درون یاتاقان رفته و سر دیگر لوله که موتور میباشد به صفحه دیگر متصل میشود

باید توجه داشت موتور توسط یک پایه ستاره به دیگر صفحه پلیت متصل میشود و محور گردان کرکره شکل میگیرد

 

اندکپ پلاستیکی:

اندکپ پلاستیکی بسته به نوع لوله میتواند در مدل های گرد و شش ضلعی باشد

و هر کدام در سایز های ۶ ، ۷ ، ۸ و ۱۱ سانت موجود میباشند

 

معمولا برای استفاده نکردن از اندکپ فلزی و یاتاقان میتوان از اندکپ پلاستیکی و پایه ستاره استفاده شود

باید توجه داشت هنگامی که اندکپ داخل لوله می افتد و پیچ میشود بر روی سری اندکپ یک پایه ای به نام پایه ستاره قرار میگیرد و اتصال لوله اندکپ با پایه ستاره با اشپیل صورت میپذیرد

و پایه ستاره به صفحه پلیت جوش داده میشود

قیمت اندکپ پلاستیکی و پایه ستاره نسبت به اندکپ فلزی و یاتاقان کمتر میباشد

و میتوان جهت کم نمودن هزینه نصب از اندکپ پلاستیکی استفاده کرد

اما بهتر است برای دهنه های بزرگ از اندکپ فلزی و یاتاقان استفاده شود

ممکن است وزن بالای کرکره و لوله باعث آسیب رسیدن به قسمت پلاستیکی اندکپ شود

اگر لوله انتخابی ما هفت هشت ضلعی باشد بایستی از حتما از اندکپ متناسب با این لوله استفاده شود

و دیگر استفاده از اندکپ فلزی و یاتاقان بی معنا میباشد

 

لوله فلزی:

لوله کرکره قطعه ای میباشد که بالای کرکره توسط اندکپ و یاتاقان بر روی صفحه پلیت نصب میشود

و رل کرکره بر روی آن متصل شده (پیچ میشود) و با گردش لوله کرکره باز یا بسته میشود

لوله هم برای موتور های ساید و هم توبولار مورد استفاده قرار میگیرد

البته در موتور های توبولار موتور داخل لوله رفته و گردش شکل میگیرد

 

نوع لوله بسته به سری موتور انتخاب میشود و معمولا بیشترین موارد استفاده لوله از مدل های ۸ و ۱۱ سانت میباشد

 

در برخی از موتور ها دیده شده سری موتور غیر از ۸ و ۱۱ میباشد

در این صورت باید از لوله متناسب با سری موتور استفاده شود

اگر به هر صورت لوله مورد نظر در دسترس نبود باید سری موتور تغییر پیدا کند تا بتوان بر روی لوله نصب کرد

برای موتور های توبولار با سری هشت میتوان از لوله آهنی و لوله اکتاگون استفاده کرد

لوله آهنی به شکل گرد و لوله اکتاگون به صورت هشت ضلعی موجود میباشد

در زمان استفاده از لوله اکتاگون باید سری موتور و اندکپ مورد نظر با لوله یکی باشد

قیمت لوله اکتاگون به لوله آهنی به مراتب پایین تر میباشد

به دلیل وزن کمتر لوله اکتاگون بهتر است در ابعاد بالای ۴ متر از لوله آهنی استفاده شود

 

ارتالون:

ارتالون قطعه ایست که بهترین نوع آن از ABS ساخته شده و وظیفه قرار گیری در داخل لوله کرکره را دارد

یعنی ارتالون داخل لوله می افتد و کرکره بر روی ارتالون قرار گرفته و پیچیده میشود

 

تنها دلیل استفاده از ارتالون گرفتن صدای کرکره در هنگام باز یا بسته شدن دور لوله میباشد

یعنی با استفاده از یک قطعه پلاستیکی میتوان از پیچیده شدن تیغه بر روی لوله جلوگیری کرد

استفاده از ارتالون باعث بزرگتر شدن دور پیچ میشود و یک مقدار حرکت کرکره را سریعتر میکند

 

استفاده از ارتالون در بین نصابان رواج پیدا کرده که هم رضایت نصاب و هم خرسندی مصرف کننده از بیصدایی کرکره را در بر دارد

توجه فرمایید ارتالون هایی از جنس پپه (پلاستیک های کاملا ضایعاتی و بی کیفیت) در بازار موجود هستند که به هیچ عنوان برای نصب توصیه نمیشود

دیده شده اکثر این ارتالون های بی کیفیت به دلیل ضعیف بودن زیر کار میشکنند و این اتفاق باعث کار مجدد تیم نصاب بر روی کرکره میشود

بهترین نوع ارتالون بازار مدل ABS میباشد که از کیفیت فوق العاده بالایی برخوردار میباشد

ارتالون های لوله ۸ و ۱۱ بیشترین استفاده را دارند

که در مدل لوله ۸ به ارتالون ۸ به ۱۱ و یا ۸ به ۱۳ معروف بوده و در مدل های ۱۱ به ارتالون های ۱۱ به ۱۵ و یا ۱۱ به ۱۷ عرضه میگردند

 

جاقفلی:

جاقفلی کرکره یکی از متعلقات کرکره میباشد که در قسمت پایین دو طرف ریل و بر روی کناره های تیغه متصل میشوند

وظیفه جاقفلی همان طور که از اسمش مشخص است جهت بالا بردن امنیت کرکره استفاده میشود

 

یک طرف جاقفل بر روی تیغه انتهایی به توسط پیچ یا پرچ متصل شده

و طرف مقابل جاقفل روی ریل آلومنیومی یا آهنی پیچ یا جوش داده میشود

 

جنس جاقفلی اکثرا از گالوانیزه یا از نوع آبکاری میباشد

که کیفیت آبکاری بهتر از گالوانیزه بوده و از نظر ظاهری شکیل تر میباشد

یرخی از مدل های جاقفلی هستند که به صورت هوشمند بوده و تا زمانی که قفل بر روی آن باشد اجازه بالا رفتن کرکره را نمیدهند

یعنی زمانی که قفل بر روی جاقفل میباشد رله قطع بوده و با باز کردن قفل زبانه جاقفلی خارج شده و جریان به موتور میرسد

استفاده از این جاقفلی باعث میشود که اگر در زمان قفل بودن کرکره ریموت را بزنیم کرکره بالا نرود

و باعث آسیب رسیدن به کرکره و موتور نشود

کاور:

موتور ساید چون در بیرون رل کرکره نصب میشود و امکان نفوذ آب و گرد و خاک به داخل موتور وجود دارد

بایستی از یک کاور جهت محافظت از این امر و بالا بردن امنیت موتور استفاده کنیم

کاور موتور کرکره به دو شکل ساید و توبولار مورد استفاده قرار میگیرد

که استفاده از کاور موتور ساید به مراتب بسیار بیشتر از کاور موتور توبولار دارد

کاور ساید به چندین مدل مختلف تقسیم میشود کاورها به صورت چپ و راست عرضه میگردند

یعنی با توجه به موقعیت نصب موتور باید از کاور مناسب استفاده شود

اما یک مدل کاور وجود دارد که چپ و راست ندارد و امکان نصب بر هر دو طرف را دارد

از آنجایی که اکثر تیغه های کرکره به صورت سفید هستند کاورها به رنگ سفید تولید میشوند

و همخوانی رنگ کاور و تیغه باعث یکدست شدن و زیبایی محیط بیرونی کرکره میشود

 

.
.
.
.

برای مشاهده انواع متعلقات کرکره کلیک کنید – ادامه مطلب…

 

نقد و بررسی ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است .

Be the first to review “متعلقات نصب کرکره”

تنظیمات قالب

Please implement YA_Options_color::getCpanelHtml()